Varning för falska telefonsamtal och hembesök

Bedrägerier via falska telefonsamtal och besök i hemmet ökar kraftigt. Det är lätt att förlora sina pengar genom att luras att lämna ut kortuppgifter eller koder. Det är också lätt att bli lurad att logga in via Bank-ID eller bankdosa.
Vi vill påminna om att:
- Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Använd aldrig din bankdosa eller Bank-ID på uppmaning av någon som kontaktar dig, även om du tror att du känner personen.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren och be att få ringa tillbaka på ett nummer som du tar reda på själv. Det gäller alltid, oavsett om personen säger sig ringa från din bank, ett företag, en myndighet eller utger sig för att vara en släkting eller någon annan du känner.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den känner till personliga uppgifter om dig. Bedragare kan lätt ta reda på mycket information om dig på nätet för att lura dig.
Om du drabbas eller misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri, kontakta din bank omgående.
Polisanmäl alltid om du blivit utsatt för ett bedrägeri och ta om möjligt kontakt med människor i din närhet som du litar på för att få stöd. Polisanmälan kan göras via telefon 114 114.