För hyresgäster
- Bobutik - välj din stil
- Energispartips
- Felanmälan lägenheter och lokaler
- Huskurage
-
Hyresgästinformation
-
Vanligaste hyresgästfrågorna
- Hyresgästundersökning
- Allmänna ordningsregler
- Felanmälan
- Flyttråd - flytta in eller ut
- Hemförsäkring
- Hyresbetalning
- Råd i allmänna utrymmen
- Råd i lägenheten
- Snö- och halkbekämpning
- Om störningar
- Upplåsning
- Porttelefon
- Skadedjur
- Prislista för tjänster som inte ingår i hyran
- TV
- Bredband
-
Vanligaste hyresgästfrågorna
- Informationsfilmer om att bo i hyresrätt
- Tips om säkerhet vid kris eller samhällsstörning
Snabba svar på vanliga frågor
Här får du svar direkt på de vanligaste frågorna som vi på Ödeshögsbostäders kundservice brukar få.
Hittar du inte svaret på din fråga, eller vill ha mer information - kontakta oss.
Hur gör jag en felanmälan?
Du gör din felanmälan enklast och smidigast genom att använda vårt felanmälningsformulär.
Det saknas persienner i min lägenhet. Ingår det i hyran?
Persienner ingår i samtliga lägenheter.
Det är kallt i min lägenhet. Hur kan det bli varmare?
Vi har som standard en inomhustemperatur på 20-21 grader.
Får jag ha fest i min lägenheten?
Självklart, om det inte sker alltför ofta. Meddela gärna dina grannar i god tid innan du ska ha fest och visa hänsyn till de övriga hyresgästerna. Tänk på att om du är för högljudd så kan störningsjouren kallas in. Upprepade störningar kan dessutom leda till vräkning.
Hur säger jag upp min lägenhet?
Uppsägning av hyresavtal ska alltid ske skriftlig. Antingen vid besök på kontoret eller via e-post eller brev. Är ni två som står på kontraktet krävs det att båda parter skriver under.
Jag har stopp i avloppet! Vad gör jag?
Får jag köra bil på innergården?
Nej, för trivselns och säkerhetens skull har vi bilfria innergårder. Det innebär att du endast vid flytt eller av- och pålastning får köra in på gården.
Får jag mata fåglar på balkongen/uteplatsen?
Nej, det är inte tillåtet.
Får jag har djur i lägenheten?
Ja, det får du. Men som hyresgäst ansvarar du för att djuren inte stör grannarna, sprider lukt, vanvårdas eller utgör fara. Vissa husdjur, som reptiler, kräver också särskilda tillstånd för att ha. Detta gäller såklart även i vårt fastighetsbestånd.
Min tvätt sitter fast i maskinen, vad ska jag göra?
Om nästkommande dag är en vardag kontaktar du kontoret under våra telefon- och besökstider. Är det däremot en helgdag så är det jouren som ska kontaktas.
Det saknas redskap i tvättstugan, vart vänder jag mig?
Kontakta kontoret under våra telefon- och besökstider.
Hur bokar jag tvättstuga?
I de områden där tvättmaskin inte ingår i bostaden har vi tvättstugor för hyresgästerna i kvarteret. Du bokar med cylinder. Är du osäker på var tvättstugan ligger eller hur du bokar så kan du kontakta bovärden.
Vad behöver jag göra med el vid inflyttning?
Du behöver teckna elnätsavtal innan inflyttning. Kontakta Vattenfall som är ansvarig för elnätet i vårt område. Du behöver uppge anläggningsID och mätarnummer. Dessa uppgifter hittar du i din Bopärm.
Mitt lysrör blinkar. Vad gör jag?
När ett lysrör blinkar är det dags att byta. Glöm inte att samtidigt byta glimtändaren/lysrörständaren eftersom den har ungefär samma livslängd som själva lysröret. Ta med ditt gamla lysrör och glimtändaren till butiken för att vara säker på att få rätt modell. Vi byter gärna lysröret åt dig men då tar vi ut en avgift.
Ödeshögsbostäder AB
0144-353 00 växel
Besöks- och postadress
Fabriksvägen 5, 599 33 Ödeshög
odeshogsbostader@odeshog.se