För hyresgäster
- Bobutik - välj din stil
- Energispartips
- Felanmälan lägenheter och lokaler
- Huskurage
-
Hyresgästinformation
- Vanligaste hyresgästfrågorna
- Hyresgästundersökning
- Allmänna ordningsregler
- Felanmälan
- Flyttråd - flytta in eller ut
- Hemförsäkring
- Hyresbetalning
- Råd i allmänna utrymmen
- Råd i lägenheten
- Snö- och halkbekämpning
-
Om störningar
- Upplåsning
- Porttelefon
- Skadedjur
- Prislista för tjänster som inte ingår i hyran
- TV
- Bredband
- Informationsfilmer om att bo i hyresrätt
- Tips om säkerhet vid kris eller samhällsstörning
Om störningar
Hänsyn + Omtanke = Trivsel
Detta kan du som hyresgäst göra
Det finns inga speciella tider när det är tillåtet att ha musik eller tv på hög volym, festa eller likande. Normal hänsyn och sunt förnuft är grunden till ett gott boende för alla. Hyreslagen säger också att man "skäligen bör tåla" vissa störningar. Det innebär till exempel ljud av barns lek eller ljud av borrning eller spikning, flytt av möbler vid enstaka tillfällen med mera inte är en störning. Blir du störd, så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om det inte leder till någon förbättring anmäler du störningen till oss.
Extra hänsyn
Mellan klockan 22 och klockan 07 får du som hyresgäst visa extra hänsyn för att inte störa dina grannar. Blir du störd, så ta i första hand kontakt med in störande granne direkt. Om det inte leder till någon förbättring anmäler du störningen till oss.
Detta gör vi
Om vi får klagomål kontaktar vi alltid den störande. I första läget ger vi information om anledningen till klagomålet. Vid upprepade eller särskilt allvarliga störningar skickar vi ett formellt varningsbrev. Om den störande trots detta inte upphör att störa kan det leda till uppsägning av hyreskontraktet.
Om det är akut
Om du är störd av dina grannar och inte själv har möjlighet att påpeka detta tar du kontakt med oss. Dagtid ringer du vår växel 0144-353 00. När kontoret är stängt kan du istället ringa vår störningsjour 011-14 96 40
När du anmäler en akut pågående störning åker jouren till platsen och kontrollerar situationen. Om störningen fortfarande pågår och hörs väl tar man direkt kontakt med den störande hyresgästen och informerar denne om att kringboende känner sig störda.
Upprepade störningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.
Ödeshögsbostäder AB
0144-353 00 växel
Besöks- och postadress
Fabriksvägen 5, 599 33 Ödeshög
odeshogsbostader@odeshog.se
Störningsjour
Efter kontorstid
011-14 96 40